Nový rok, nové vy a nová práce. Není nic snažšího než při pracovním pohovoru znejistět. Celá vaše kariéra leží v několika málo minutách a sympatiích, jež vzbudíte nebo nevzbudíte, u jednoho člověka. A vy to dobře víte! Snadno tak můžete znervóznět a způsobit, že vaše odpovědi nebudou takové, jaké byste si přáli. Nejhorší ze všeho ale je, že si někdy vůbec neuvědomujete, že jste chyby při pracovním pohovoru udělali. Někteří uchazeči o zaměstnání si například vůbec neuvědomují, jak nepřijatelné je vstupovat na pohovor se šálkem kávy nebo láhví vody (příliš neformální). Některé chyby jsou naopak naprosto zřejmé, ale vám nemusí připadat tak jasné, protože jste na pracovním pohovoru dlouho nebyli.
Jaké jsou TOP chyby při pracovním pohovoru?
Dejte si pozor a vyvarujte se například:
1. Jste nevhodně oblečena. První dojem se počítá a oblečení je první věc, kterou si na váš vás potencionální zaměstnavatel všimne.
2. Neberete telefonický pohovor tak vážně jako osobní. To platí i při videohovory. Připravte se v předstihu, že budete před kamerou a ujistěte se, že je váš outfit i prostředí profesionální.
3. Necháte zapnutý telefon. Jakékoliv vyzvánění nebo vibrace, jež proříznou ticho v místnosti nebo vás přeruší, jsou neprofesionální.
4. Žvýkáte žvýkačku.
5. Přinesete si na pohovor šálek s kávou nebo jiný nápoj.
6. Přivedete na pohovor další osobu.
7. Máte na očích sluneční brýle. Pokud je chcete schovat, nikdy si je nedávejte do vlasů nebo za kapsu košile, ale ukliďte je do tašky.
8. Přišla jste příliš brzy.
9. Přišla jste pozdě.
10. Přijít na pohovor nachlazená.
11. Neznáte jméno potencionálního zaměstnavatele.
12. Píšete během pohovoru textovou zprávu.
13. Přerušíte tazatele, abyste přijala hovor.
14. Během telefonického pohovoru je v pozadí slyšet hluk (domácí mazlíčci, děti, úklid).
15. Použila jste příliš mnoho parfému.
16. Nemáte s sebou kopii životopisu.
17. Hrajete si s vlasy.
18. Příliš často říkáte „tedy, hmmm, takže…“
19. Používáte nespisovnou gramatiku.
20. Mluvíte moc.
21. Přerušujete tazatele v půlce věty.
22. Vůbec se neusmíváte.
23. Vyprávíte nehodící se vtipy a příliš se smějete.
24. Nenavazuje oční kontakt s tazatelem.
25. Nepamatujete si vaší pracovní historii.
26. Kritizujete svého posledního nadřízeného.
27. Nevěnujete pozornost otázkám, na které se tazatel ptá.
28. Řeknete tazateli, že práci opravdu potřebujete.
29. Řeknete tazateli, že potřebujete peníze.
30. Okamžitě se dotazuje na plat a výhody.
31. Nepošlete tazateli poděkování za jeho čas.
Foto: Shutterstock
Zdroj: Balanced Career, Wikipedia Commons, Jobs
Autorka: Lucie Janotová