Když opouštíte své zaměstnání, ať už pro to, že vás zaměstnavatel propustil nebo jste se rozhodli dát výpověď, váš vztek by mohl ovládnout vaši náladu. Jakkoliv to může být lákavé, toto není zrovna čas se mstít. Přestože byste se určitě v tu chvíli cítili dobře, z dlouhodobého hlediska to může výrazně poškodit vaši pověst a mít pro vás nemilé následky do budoucna.
Toto je 5 věcí, které byste proto nikdy neměli dělat, když odcházíte ze své práce:
1. Neříkejte svému nadřízenému nebo kolegům, co si o nich opravdu myslíte
Nebudeme si nic nalhávat, je velice lákavý pocit, konečně moci říci svému nepříjemnému nadřízenému nebo nepřejícím kolegům, co si o nich skutečně myslíte. Přesto to rozhodně nedělejte! Nejde o to být lepším člověkem – i když i to je rozhodně důvod k zamyšlení – ale existuje i praktičtější důvod, proč se zdržet unáhleného proudu svých myšlenek. Nikdy nevíte, kdo se ve vašem profesním životě v budoucnu zase objeví zpátky. Co když uplyne nějaký čas a váš nadřízený třeba nastoupí do společnosti, pro kterou aktuálně pracujete? Svět je malý a v profesní branži to platí dvojnásob.
2. Nepoškozujte majetek společnosti
Vás hněv na zaměstnavatele, který s vámi špatně zacházel a ještě vás propustil, je pochopitelný. Možná budete mít chuť udělat něco, abyste ho uvolnili. Vandalismus a krádeže jsou ale nezákonné. Místo toho, abyste se pustili do produktivního hledání nového zaměstnání, můžete nakonec bojovat proti trestnímu stíhání.
3. Zaučujete svého nástupce. Nestěžujte si na svého šéfa nebo kolegy
Varování vašeho nástupce a upozornění na chyby vašeho nadřízeného nebo kolegů není dobrý nápad, jak si získat sympatie. Vaše stížnosti na jejich chování stejně budou vypadat jako gigantický případ kyselých hroznů pro někoho, kdo je nezná. Váš nástupce si jistě udělá po svém nástupu názor sám.
4. Nestěžujte si na svého šéfa potencionálnímu novému zaměstnavateli
Téma vašeho bývalého zaměstnavatele bezpochyby přijde na řadu i při pracovním pohovoru. Tazatel se pravděpodobně zeptá, proč jste z práce odešli. Říct pravdu se může zdát jako správná věc, ale lepší je podat neutrálnější vysvětlení, které nebude vašeho nadřízeného očerňovat (i když si to případně zaslouží).
5. Nestěžujte si na sociálních sítích
Před sdílením své výpovědi a stížnosti na nadřízeného či kolegy na sociálních sítích si dobře rozmyslete jejich formulaci. Zvažte, kdo je ve spojení s osobou, kterou kritizujete. Vaši přátelé mohou totiž mít na Facebooku nebo Instagramu přátelé, kteří se s vaším nadřízeným znají a moc rádi mu vaše stížnosti donesou.
6. Nezapomeňte požádat o doporučení
Požádat vašeho šéfa o referenci při odchodu z práce se může zdát jako zvláštní věc. Vzhledem k tomu, že vaše bývalá pozice bude uvedena ve vašem životopise, nemít tuto referenci však může vypadat podezřele. Samozřejmě pokud vás šéf vyhodil kvůli spáchání hrubého přestupku, je to diskutabilní.
Foto: Shutterstock
Zdroj: Balance Career, Wikipedia Commons
Autorka: Lucie Janotová